Informationskampanj på Arlas mejeriprodukter

Varje dag läser flertalet personer runt om i Sverige på baksidan av en mejeriprodukt. Det kan vara ett mjölkpaket, yoghurten till frukost eller någon annan förpackning med en baksida som fångat ens intresse. Dessa produkter är således en fantastisk exponeringsyta. Därför är vi glada över att ha ett kampanjsamarbete med Arla.

Sedan vintern 2020 kan alla som tittar på Arlas förpackningar med jämna mellanrum ta del av berättelser som på olika sätt adresserar ätstörningar. Budskapen är främst riktad till barn och ungdomar och fokuserar på olika former av stöd. Oavsett om en själv har jobbiga tankar om mat och kropp eller lever nära någon som har en ätstörning. Informationen på förpackningarna har tagits fram av Frisk & Fri och illustreras av designbyrån An ordinary day.

Informationskampanj på Arlas mejeriprodukter - Frisk & Fri.

I den första kampanjen fick vi möta Abdi, Lo och Elias – tre personer som på olika sätt påverkades av normer och ideal kopplade till kropp och ätande.

Informationskampanj på Arlas mejeriprodukter - Frisk & Fri.

Under 2021 lärde vi känna ytterligare två karaktärer, nämligen Saga och Mio. Med dessa karaktärer lyfte vi sociala mediers påverkan men även hur unga kan påverkas av vuxnas negativa prat om kropp, mat och träning.

Informationskampanj på Arlas mejeriprodukter - Frisk & Fri.

Varför är denna kampanj viktig för oss?

”Vi är oerhört tacksamma över samarbetet med Arla och An ordinary day”, säger Stefanie Nold, verksamhetsansvarig på Frisk & Fri. ”Med den här möjligheten kan vi nå ut till en mycket större grupp människor än via våra ordinarie kanaler. Vi vet att många människor mår dåligt och att mörkertalet är stort. Därför är det viktigt att så många som möjligt får någon att prata med, innan problemen går för långt. Dessutom är det avgörande att vi sprider fakta och kunskap om ätstörningar, eftersom det fortfarande finns en del missuppfattningar om vem som kan drabbas.”

Se fler nyheter

Många behöver oss – vi behöver dig

Hej! Den 2 juni är Internationella Ätstörningsdagen. I år kommer vi inte bara uppmärksamma dagen i form av panelsamtal, föreläsningar och i sociala medier. Torsdag den 2 juni utökar...

Läs mer

Informationskampanj på Arlas mejeriprodukter

Varje dag läser flertalet personer runt om i Sverige på baksidan av en mejeriprodukt. Det kan vara ett mjölkpaket, yoghurten till frukost eller någon annan förpackning med en baksida...

Läs mer

Skoluppgift kan trigga ätstörningar

Med jämna mellanrum blir vi kontaktade av skolelever eller föräldrar som har en oro inför en betygsgrundande skoluppgift som innebär att eleven ska föra matdagbok eller träningsdagbok. Vi har...

Läs mer