Fungerande vårdkontakt

Under min systers ätstörningsbehandling fick vi som närstående uppleva vård som inte fungerade, men också vård och behandling som fungerade. Jag upplevde det väldigt tryggt när min systers behandlare var, för både systern och oss närstående, tillgängliga. Vi kunde höra av oss via mail, telefon, sms och fick nästan alltid svar samma dag. Att när det krisade kunna få svar på både konkreta frågor som, ”vad räknas som sås i matschemat” (när det blivit diskussioner kring detta i måltidssituation), till att bolla hur vi kan förhålla oss till systerns varierande motivation, var en trygghet i kaoset.

Det var också skönt att kunna ha en behandlingsmodell att luta sig tillbaka mot. Att slippa diskutera vad som är en ”normal” portion och hur många smörgåsar som ska ätas under mellanmålet. Alla sådana diskussioner hänvisade vi till vårdenheten. Vi behövde inte själva besluta i dessa frågor utan kunde istället lägga den konflikten på professionella behandlare.